Mindful Yoga

Yoga is een oosterse bewegingsvorm, wetenschap en filosofie. Het woord yoga is afkomstig uit het Sanskriet en betekent vrij vertaald ‘het verbinden, in evenwicht brengen’. Mindful wil zeggen: met vriendelijke aandacht voor dat wat er op dit moment is.
yogahouding3

Mindful yoga
Hatha yoga is een van de vijf hoofdstromingen die in het westen het meest bekend is. De houdingen bij mindful yoga komen uit de Hatha yoga. Tijdens mijn docentenopleiding heb ik geleerd om houdingen aan te passen voor mensen die wat ‘moeilijker’ bewegen. Sommige houdingen laat ik weg. Tijdens de les besteden we ook aandacht aan (verschillende manieren van) ademhalen. Ook al ligt het tempo van de les lager dan bij de ‘normale’ yogalessen, we trainen toch ons lichaam en geest waardoor het soepeler en sterker wordt. Als een oefening niet goed voelt, geef dit dan aan. Misschien is een kleine (extra) aanpassing al voldoende. Het is belangrijk dat je leert waar jouw grenzen liggen. Jij voelt je eigen lichaam, een ander niet. Het lichaam geeft signalen, luister daarnaar. In de lessen leer je hoe je dit het beste kunt doen.

De bewegingen zorgen voor:
– evenwicht
– concentratie
– kracht
– lenigheid
– een betere ademhaling. Door de oefeningen leer je anders om te gaan
met (spier)spanning en ontspanning.

Deze aangepaste vorm van yoga is vooral geschikt voor mensen met:
– chronische (pijn)klachten zoals luchtweg/ademhalingsproblemen, rugklachten,
fibromyalgie, reuma en Multiple Sclerose
– aan stress gerelateerde klachten zoals hoge bloeddruk, maag-darmproblemen en
burn-out
– een blessure, die rustig willen opbouwen of herstellen
– overgewicht
– zin in yoga in een kleine groep met rustige houdingen

En vergeet niet: ondanks de ernst waarmee we oefenen, is er ook ruimte om te lachen.

De lessen zijn elke week op een vast moment en duren 1 uur. Zie activiteiten